Höstresan till Trosa 2013

Tjejkers höstresor blir alltid en succé, den sista upplevs alltid som den allra bästa. Resorna till Gotland, Västkusten, Malexander, Dalarna och nu Trosa är oförglömliga upplevelser.

Vi samlades vid Kävesta en solig fredagsförmiddag, vi blev 22 Tjejkers som var fulltankade och förväntansfulla. Ett bra beslut togs att alltid ligga på samma plats i kortegen under hela resan för att inte tappa bort någon och dessutom få ett bra flyt. Kände mig trygg med Gunillas ryggtavla och med Berry i backspegeln.

Första stoppet blev i Julita där den medhavda matsäcken intogs. Frukost för en del och förmiddagskaffe för andra. Färden gick vidare genom Södermanland och vi passerade orterna Flodafors, Hälleforsnäs och Malmköping. Vid Gnesta tog vi av mot Gryt och på jättefina mc-vägar körde vi mot Järna för att sedan komma fram till Tullgarn slott vid Mälarens strand. Slottet omges av en park i engelsk stil med slingrande stigar. Det var jättevarmt när vi klev av hojarna så vi tog av oss så mycket kläder vi kunde utan att bli oanständiga. Vi orkade med en liten promenad i de vackra omgivningarna innan glassbegäret tog överhand. Turen fortsatte in mot Trosa där vi åkte direkt till Anettes vänner Jan o Solweig för att bekanta oss lite. På kvällen var vi inbjudna på grillparty hos dem. Vi blev väldigt glada över välkomstskylten på terrassen och deras härliga bemötande.

Vi mullrade ner genom centrum till vandrarhemmet Snipan (som vi genast döpte om) beläget nere i hamnen. Där flyttade vi in med buller och bång och glada skratt.  Efterhand kom vi alla ut i solen nyduschade med en kall dryck i handen. Lagom peppade ledsagade Anette oss till de nyfunna vännerna Jan o Solweig som hade dukat upp för ett fantastiskt grillparty där även vännerna Lennart, Lena, Mie och Erik dök upp. Vi åt, drack och sjöng och när stämningen var som bäst gjorde vi och de nya vännerna en ”bordetruntpresentation” så att vi skulle lära känna varandra bättre. Den här gången var vi öppenhjärtligare om vårt första möte med den egna motorcykeln och Tjejkers. Vi skrattade så vi nästan grät när Rita berättade om sina första mil på den nyinköpta hojen och hur hon tog sig ut till Laxå och deltog i Tjejkers avrostning. Vi hade så roligt den här kvällen och när vi skulle gå hem hade det blivit riktigt mörkt.  Några behövde ledsagare även på hemvägen och vi som hade tunnelseende lotsade våra kamrater hem.

Lördagen blev en heldagsutflykt. Vi satt på hojarna redan en kvart före utsatt tid. När vi började rulla iväg ville inte Ninas hoj följa med så Nina blev spätta för en dag och hojen fick vila hemma på Snipan för hemtransport på söndagen.

Vi kom till Mariefred och Gripsholms Slott som denna soliga lördag hade samlat massor av mc-åkare, husbils- och båtfolk nere i hamnen. Alla ville njuta av vad vi trodde var den sista sommarhelgen. Vi rullade vidare på härliga mc-väger genom Åkers Styckebruk och fram till Taxinge. Vi stannade strax före slottet och intog lunch på Taxinge krogs uteservering. Huset hade tidigare varit handelsbod och den ursprungliga butiksinredningen hade sparats.

Vi åkte ned till slottet som ligger på en udde vid Mälaren och är idag ett välbesökt utflyktsmål för många stockholmare. Slottskaféet är välkänt för att erbjuda norra Europas största kakbord med 50 (?) sorters hembakade kakor allt från Taxingekyssar till Sachertårta. Många av oss laddade rejält med olika sorter men ögat ville gärna ha mer än vad magen orkade med.

Uppe på hojarna igen åkte vi genom Vagnhärad mot Studsvik till naturreservatet Stendörren. När vi parkerade våra hojar dök Nyköpingspolisen upp och såg något förvånade ut av att möta 22 välartade kvinnor som tog av sig hjälmarna. Larmet hade tydligen gått att ett farligt mc-gäng var på väg in i reservatet!! De skrattade och önskade att vi skulle ha en fortsatt trevlig dag.

Stendörren var en otrolig upplevelse i den Sörmländska skärgården. Vi promenerade via hängbroar ut till olika öar. Vi blev som en skolklass på grönbete några ville slappa andra bada, några hoppade på broarna så de kom i gungning och skrämde vettet ur andra, men kul hade vi alla.

Innan kvällens grillfest på Snipan gjorde några Tjejkers en guidad stadsvandring med Anette. Mysigt med många fina hus och gränder en riktig idyll där Trosaån ringlar igenom och rinner ut i Östersjön. Vi hade en rolig avslutningskväll tillsammans och vi somnade ganska tidigt vi skulle ju ha ännu en härlig dag tillsammans.

Vi vaknade till ännu en härlig solskensdag med frukost på terrassen. Vi vinkade adjö till Nina, Christer och HD:n som fick åka sjuktransport hem med förhoppning om ett snabbt tillfrisknande. Packade och klara styrde vi kosan mot Nyköping . Vi rullade in bakom Nyköpinghus och en jättemysig stor uteservering där vi åt lunch. Våran Äva som av någon kär anledning börjat vistats i Nyköpingstrakten och kände till fina mc-vägar där föreslog att vi kunde åka över och Kolmården hem. De flesta av oss hade inte så bråttom hem så vi nappade som tur var på förslaget. Vilka mc-vägar hon tog med oss på, vi åkte över Nävekvarn mot Kolmården där följde vi vägen utefter Bråviken strand genom Åby. Vi stannade vid Reijmyre gamla glasbruk där vi tog ett fikastopp  i härlig gammal bruksmiljö väl värt ett eget besök. De sista milen blev en repris på Ävas Östernärkesfavorit dvs genom Högsjö och Brevens Bruk för att till slut avslutas i Kävesta där vi började för tre dagar sedan. Tack våra Roadmasters för ännu en fantastisk höstresa med 60 mil solsken. Tack för gästfriheten hemma hos de nya Trosavännerna och Tack underbara Gotlands-Maggan och alla Tjejkerstjejer för att ni finns.